Den Haag Helpt! Eén centraal telefoonnummer tijdens coronacrisis.

Den Haag Helpt! Eén centraal telefoonnummer tijdens coronacrisis.

19 maart 2020 -- communicatie@xtra.nl


Corona zorgt voor veel spanning, ongemak en nood. De servicepunten XL hebben met vele Haagse wijkpartners de handen ineen geslagen. Samen zorgen we voor kwetsbare wijkbewoners die in de knel komen. Voor (hulp) vragen, zorgen of een goed gesprek kunnen inwoners van Den Haag vanaf vandaag – 19 maart 2020 -  terecht op één centraal telefoonnummer; 070.205.30.03. Dit is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 21.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 16.00 uur.

Kan iemand me helpen met mijn boodschappen als ik thuis moet blijven? Hoe kom ik aan een betaalbare maaltijd nu mijn buurtmaaltijd niet meer doorgaat? Hoe ga ik om met mijn sombere gedachten nu ik geen praatje meer kan maken in het buurtcentrum?  Hoe kan ik mijn vaste lasten betalen nu ik mijn freelance baan niet kan uitoefenen? Hoe ga ik om met opstandige tieners die geen rekening willen houden met de coronarichtlijnen?  Kan er flexibeler omgegaan worden met betalingstermijnen tijdens de crisis? Maar ook; hoe kan ik eenzame ouderen toch helpen nu ik niet meer op bezoek kan? Hoe kan ik iets goeds doen voor medeburgers in de tijd die ik nu overheb omdat ik geen hockeytraining meer kan geven?

Met deze en andere vragen kunnen Haagse inwoners van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 21.00 uur en in het weekend tussen 10.00 tot 16.00 uur terecht op 070.205.30.03.  Dit is het centrale telefoonnummer dat de servicepunten XL hebben opgezet samen met tal van wijkpartners en in samenwerking met de gemeente Den Haag.

Zo willen ze ervoor zorgen dat de dienstverlening - ook in tijden van quarantaine en sociale isolatie – wordt voortgezet en niemand in de kou komt te staan.

Dit telefoonnummer werd vanochtend gelanceerd in aanwezigheid van Martijn Balster, wethouder welzijn. Wethouder Balster: “Mooi om te zien dat welzijnsorganisaties heel snel op zoek zijn gegaan naar hoe ze mensen zo goed mogelijk kunnen blijven ondersteunen en helpen. Ik hoop dat inwoners niet zullen schromen contact op te nemen. Voor zichzelf of voor een ander die het moeilijk heeft. Samen komen we deze moeilijke tijd te boven”.

Ook wethouder zorg, jeugd en volksgezondheid, Kavita Parbhudayal, vindt het belangrijk dat alle Hagenaars met zorgvragen snel en makkelijk goede ondersteuning vinden: Vooral voor kwetsbare ouderen zonder vangnet ben ik heel blij dat we dit samen met Xtra zo snel voor elkaar hebben gekregen. Fijn dat zij nu op één centraal telefoonnummer terecht kunnen, of het nu gaat om maaltijdbezorging, boodschappen of gewoon een gesprek om de stilte thuis te doorbreken”.

Naast het telefoonnummer kan uiteraard nog steeds gebruik gemaakt worden van de chatfunctie op https://servicepuntxl.nl/ en kunnen mensen die al ondersteuning ontvangen nog steeds terecht bij hun vertrouwde contactpersonen.

Samen blijven de gemeente Den Haag en de welzijnspartners werken aan een veerkrachtig en gezond Den Haag.